Al eerder was Nina de la Parra te zien tijdens TNHB (2023) met haar voorstelling Bloodbitches. Een daverend succes waarmee ze het publiek in polonaise de kerk liet verlaten. Dit jaar is ze terug als moderne nar met Nina Speelt. Hoe kunnen wij in onze hedendaagse samenleving leven met een gebroken hart? Kind van twee landen, dochter van toneel en comedy, sister van iedere vrouw. Ze reikt haar hand uit, trekt je met open hart het podium op en neemt je mee in een ontregelende theaterervaring.
In deze radicale en hilarische theaterbeleving nodigt Nina je uit om je eigen onschuld te omarmen. Ze moedigt je aan te spelen met je innerlijke ‘silly’ kind, zelfs te midden van een cynische, verharde en gepolariseerde wereld. In een meertalige mix mengt ze modern clowning, zang, cabaret, comedy, improvisatie, publieks-activering, teksttoneel en ritueel in een rauwe, hilarische en ontroerende zoektocht naar het plezier van spelen, zelfs in het midden van pijn. Overal waar Nina kan, wil ze spelen. Want er valt nog zoveel te begrijpen, te leren, te schreeuwen, te verlangen, te voelen. Over onze afkomst, over onze toekomst, en over het omarmen van ongemak. In Nina Speelt is Nina de la Parra rauwer, verrassender, zachter en ongemakkelijker dan ooit!
De Volkskrant ★ ★ ★ ★: "Wat Nina de la Parra in die eerdere shows geweldig deed, krijgt ze opnieuw voor elkaar: ze laat de zaal voelen wat ze hier staat te doen, waarom het belangrijk is voor haar en wat het voor ons kan betekenen.”
Theaterkrant: “Op onnavolgbare wijze, met perfect vervormde stem en extreem knappe imitatie, weet ze grenzen te verkennen.”
Over Nina de la Parra
Nina de la Parra is een storm in het Nederlandse kunstlandschap: ongrijpbaar, genre-loos en wars van de norm. Ze oogst lof met haar eigenzinnige mix van theater en comedy. Als kind van een Surinaamse vader en Nederlandse moeder draait haar werk om feminisme, bi-culturaliteit, afkomst en toekomst. Ze krijst, trapt, fluistert, danst, rapt, spuugt, schrijft en zingt zich een weg naar emancipatie. Ze brengt een meertalige mix van geëngageerd theater, rauwe comedy, zang, spoken word en teksttoneel. Auteur, performer, zangeres, clown, regisseuse, community-builder. Haar toetssteen is onverbloemde eerlijkheid.
Met Gods Wegen won ze Neerlands Hoop 2020/2021; BloodBitches werd geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival 2023; NINA SPEELT kreeg lovende recensies (**** Volkskrant). Haar boek MAKE WOMEN COME verschijnt bij Pluim (**** NRC). Ze initieerde FEMILICIOUS met De Kleine Komedie, een zweterige workshop-avond voor nieuw vrouwelijk talent. Ook is ze columnist bij Vrij Nederland. Nina treedt overal op: van schouwburgen tot buurthuizen, van Lowlands tot underground comedy-avonden.
Credits
Regie | Jessica Borst
Muzikale supervisie | Rogier Bosman
Physical clowning | Simina German
Lichtontwerp | Robert Wit
Techniek | Jan Heideveld
Productie & Management | Danielle Kersten
Public Relations strategist | Henriette van Eckeveld
PR & Marketing | Laurens van der Heide
Trailer & Stills | Show Me The Content
Campagnebeeld | Afagh Morrowatian
Visagie Campagnebeeld | Bonnie Rae Hulsman